Koen Wauters en Kris Van Der Steen (Toyota Hilux) grepen op vrijdag net naast ritwinst. Op het einde van de vierde etappe reed het duo twee keer na mekaar lek waardoor ze uiteindelijk als derde eindigden. In de stand blijven ze zesde. Pascal Feryn en Kurt Keysers (Toyota Hilux) eindigde als achtste. In de stand zijn ze vijfde algemeen en eerste wagen. Tom De Leeuw, Cedric Feryn en Bjorn Burgelman (Ginaf) moesten enkele keren stoppen omwille van een aanhoudend bandenprobleem. Het trio eindigde achttiende en laatste, maar is nog steeds in wedstrijd.
De vierde etappe van deze Africa Eco Race bracht de deelnemers van Assa naar Fort Chacal. De totale afstand bedroeg 473 km waarvan 468 km tegen de tijd. Veel verbinding moest er dus niet gereden worden. Koen en Kris beleefden een topdag en grepen net naast de ritzege. “Eigenlijk hadden we moeten winnen”, zegt Koen Wauters. “Helemaal op het einde van de etappe, wanneer je denkt dat het niet meer gaat gebeuren, ben ik twee keer na elkaar lek gereden. We zijn evenveel keer moeten stoppen om het wiel te vervangen en verliezen pakweg een kwartier. Het is jammer, maar ik heb er vrede mee. Los van die pech was het opnieuw een fantastische dag. Kris heeft uitstekend genavigeerd op wat een bij momenten snel en dan weer breekbaar parcours was. Ik heb ook de hele dag kunnen strijden met Loubet, toch een ex-Europees kampioen rally. Op de slechte stukken was hij met zijn buggy in het voordeel. Op de snelle stukken haalde ik hem dan weer bij. Dat gebeurde een keer of vier. Toen ik uiteindelijk de bovenhand had reed ik lek. Ik weet zelfs niet meer waar of hoe. Maar goed, morgen hebben we nog één kans vooraleer ik naar huis ga. Deze testsessie is nu al meer dan geslaagd. En de wagen, die werd net gewassen en kan zomaar de garage in. Hij is nog steeds als nieuw. Het team levert hier geweldig werk en loopt als een trein!”
Pascal Feryn rijdt rond met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk. En elke dag wordt de glimlach om zijn mond breder. “Het was een heel toffe, snelle en eigenlijk ook een breekbare rit. Soms was het draaien en keren om dan weer vol op het gas te gaan staan. Met 468 km was dit de langste rit van de rally. Het had bij momenten veel weg van een lange klassementsrit tijdens een rally. Op een bepaald moment is Koen mij gepasseerd. Ik zag hem komen en ging meteen aan de kant. Morgen stopt hij, ik rijd hopelijk tot het einde van de rally en probeer de wagen toch wat te sparen. In de open categorie van wagens, vrachtwagens en SSV’s zijn er nog maar 18 van de in totaal 45 gestarte voertuigen in koers. En vandaag was het nog maar de vierde van in totaal twaalf etappes.”
Tom De Leeuw, Cedric Feryn en Bjorn Burgelman kenden een moeilijke dag. “Na 80 km kwam het loopvlak van de band, net zoals op het einde van de eerste etappe”, zegt Tom De Leeuw. “Het was de voorbije van nog meer problemen. Niet veel later moesten we opnieuw aan de kant om een tweede wiel te vervangen. Toen merkten we dat ook een derde band zijn beste tijd had gekend. De resterende 300 km hebben we tegen 60 km/u afgewerkt. We zijn hier om Koen en Pascal bij te staan in geval van problemen. De rally is niet eens halfweg, dus moesten we met het koppeke rijden in plaats van met hhet hart. Naar de oorzaak heb ik het raden. Ik denk een slechte serie van banden. Ach, vandaag is dat een beetje balen. Morgen wacht ons een nieuwe dag.” Tom en zijn teammaten eindigden als achttiende. In de stand zakken ze van de achtste naar de elfde plaats.