Ook na de vijfde etappe, die weliswaar ingekort werd, blijven Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman (Mercedes) bovenaan meedraaien. Het trio is zevende en eerste vrachtwagen, al is de eerste achtervolger genaderd tot 5 luttele punten. Pascal Feryn en Koen Wauters zijn zeventiende. Maar, het meest memorabele moment van de dag was toen Jacky Ickx en zijn echtgenote Kadja Nin een bezoek bracht aan Feryn Dakar Sport.
Een nieuwe dag, een nieuw verhaal in de Dakar. Maar puur sportief was het verhaal op donderdag van korte duur. De wedstrijd werd stilgelegd waarna de organisatie volgend bericht de wereld instuurde: “Omwille van een algemene mobilisatie van alle medische vliegtuigen voor de motoren, quads en Dakar Classic heeft de organisatie iets na de middag beslist om alle activiteiten te staken om de veiligheid van de deelnemers te kunnen garanderen. De race bij de SSV’s, wagens en vrachtwagens gaat gewoon verder omdat zij vandaag in een ander gebied rijden. De resultaten van de motorcategorieën en de Dakar Classic zullen volgens de geldende reglementen aan de situatie worden aangepast. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk. De officials zullen alle mogelijkheden bekijken om vervolgens de meest billijke oplossing kiezen, zowel voor de rijders die aan het einde van de etappe zijn toegekomen als voor de deelnemers die onderweg zijn moeten stoppen.”
Na alweer een koude nacht liep deze ochtend in alle vroegte de wekker af in de verschillende tentjes om na een wasje en een plasje richting start van de vijfde etappe te rijden. “Het gemiddelde van vandaag was, rekeninghoudend met de stenen ondergrond, aan de hoge kant”, zegt Tom De Leeuw “Om het gevraagde gemiddelde te halen hebben we enkele tragere deelnemers moeten inhalen. Maar de grootste hindernis van de dag was toch wel de file op de ring van Riyadh.”
De dag van Pascal Feryn en Koen Wauters begon niet al te best. “Op weg naar de start van de etappe had ik al mijn nota’s opgesplitst in 500 meter en per 500 meter daar een tijd voor berekend. Druk ik toch bij de start van de etappe niet het verkeerde knopje in waardoor de algemene kilometerstand niet begon te lopen en bijgevolg mijn volledige voorbereiding de vuilbak in mocht. Die eerste RT was niet goed, de tweede was een pak beter. De derde RT werd na zo’n 15 km geneutraliseerd. Wij werden samen met andere deelnemers tegengehouden. De echte reden is nog steeds niet gekend, maar het zou wellicht om een zandstorm gaan waardoor de vliegtuigen en helikopters niet konden opstijgen en bijgevolg de veiligheid van de deelnemers niet gegarandeerd kon worden”, zegt Koen Wauters.
Nadien werd koers gezet richting bivak van Riyahd, al verliep dat niet zonder slag of stoot. “We zijn op de ring van Riyahd in een geweldige file terechtgekomen. De ring van Antwerpen is er niets tegen. Ik ga daar nooit meer over klagen, beloofd.”
Aangekomen in het bivak was er onverwacht hoog bezoek. “Jacky Ickx en Kadja Nin kwamen tot bij ons gewandeld”, zegt Koen Wauters. “Wij hadden ze bij de start deze ochtend ook al gezien, maar toen had Jacky mij niet herkend. In het bivak stonden ze plots bij ons. Dat was fantastisch hè. Jacky Ickx is een levende legende. Kadja Nin kende ik een beetje van in vroeger, toen onze wegen al eens kruisten op podia. Het was een hartelijke ontmoeting. Jacky is ook een imposante figuur met heel veel levenswijsheid. Hij was ook enorm te spreken over het Dakar Class concept omdat de risico’s toch beperkt zijn. En toch kan je nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe cultuur opsnuiven, een prachtig land doorkruisen en dingen ontdekken. Zoals ik al zei: het was een hartelijke en ook een zeer gemeende ontmoeting, van weerskanten. Iedereen van ons team was onder de indruk van de ontmoeting met dit icoon.”